as salam..dan selamat malam semua

alhamdulilah berpeluang buka blog malam ini.hari jumaat dan esok holiday...yeayy saya holiday dengan tenang ....al maklum target dah lepas..kpi dah cantik..apalagi nak kisah..n jeng jeng coway ku berjalan begitu awesome dis month!

sorry job emcee xberapa nak amik bulan ni...kononnya nak pulun pergi korea ni...bulan ni coway kata kalau dpt close 20 unit minimum dapat free trip ke korea!oklah tu...orang lain dapat g itali kite korea cukuplah...

Tapi macam xterkejar je..nak hujung bulan ni dah..memang korea jadi mimpiler...nampaknya mkn maggi  korea je lah..alaa yang dok promote kat go shop tu?siapa pernah beli?saya pernah..RM15 bak hang...satu paket ada 5 bungkus..

xboleh jadi!! mahai betul..


rasanya?bolehlah..xlah sedap sangat.saya ni selera melayu asli...sedap lagi maggi curry kot...so siapa nak rasa maggi korea..kalau xbeli di go shop..belilah di pasar raya...kalau nak saya belikan pun boleh..tapi ada extra charges lah..30% setiap satu bungkus...hehe aduhai..

benar kata seorang sahabat"u..semua bende kalau boleh buat duit...u nak buat duitkan..xyah keje  gi buat business sana"

oklah tu...kan semua bende boleh jadikan duit..itu namanya kreatif dan inovatif..amik bakul angkat sendiri...dari mata duitan?--kan lagi haru biru..

'alaa u..korea dah murah lah,u kalau nak pergi i rasa hujung jari u je..sikit pun duit u xbergerak i rasa"seorang sahabat dok mengomel bila dia kata awat u terkejar2 sangat ni

"u ni nak pergi pergilah ngan family..xyah tunggu trip coway lah...u simpan duit tu buat apa..nak jadi jutawan cepat ler tu"ok sorang lagi jembalang


 hello2..bro n sis..i nak pergi trip sebab feel dia lain..selain free itu lambang kepuasan sebagai pengejar sales jalanan seperti saya...rasa dia lain tau!u feel it....u will know...

ok lupakan tentang trip...hari ni saya nak bercerita tentang aktiviti harian yang boleh jadi sumber inspirasi dan motivasi.. anda suka motivasi?kalau xsuka..sukakanlah..sbb saya suka...saya pun nak jadi mcm Dr Tuah beri motivasi berdasarkan cerita harian bukan rekaan semata2...baru motivasi itu lebih sampai kepada pembaca..kalau rekaan ia hanya bagaikan dongenan,dan orang yang membaca hanya masuk telinga kiri keluar telinga kanan...

walaupun saya takde PHD mcm Dr tuah,tapi saya ingin mencontohinya..manalah tahu...kalau saya mati esok..tulisan saya ini boleh jadi dakwah..yang baik amik,yang xbaik campak bawah..saya tak sempurna,begitu jua anda...dan jika ada sesuatu yang baik untuk dikongsikan..kongsikanlah kerana walaupun ia hanya setitis ilmu,jika orang lain mengamalkannya,percayalah ada ladang pahala untuk anda.

dan jika anda dan saya adalah pendosa...jangan lali melakukan kebaikan

jangan disebabkan dosa setitis yang anda lakuka sampai anda sudah malas melakukan kebaikan walaupun hati anda berkata"aku ni jahat,kenapa aku nak solat,xtau ALLAH terima solat aku,""aku ni teruk,buat apa nak buat baik..tah2 perbuatan baik aku tu buang karan je,ALLAH tak terima DAH"


JANGAN2 HOKEY!SELAGI nyawa belum dihujung nafas,selagi mata belum terbeliak,selagi izrail belum memanggil,buatlah baik dimana jua anda berada,walaupun anda berasa dosa anda segunung,pahala anda bagaikan tiada,ingat!jika lama2 melakukan kebaikan hati kita akan jadi lembut! jangan diperdaya oleh bisikan "nates"!..kerana bila anda melakukan kebaikan..nates akan migrain!..saya amik masa lama nak faham apa itu nates..rupanya "setan"hehe--- sis ayu lah yang perkenalkan perkataan  ni..

Niat baik,tapi belum melakukannya-1 pahala,niat jahat,tidak melakukannya -xdapat apa

Rasullulah pernah bersabda"3 golongan yang ALLAH tidak akan bercakap dengannya,tidak memandang  wajahnya,menganggap mereka bukan orang yang bersih dan dimasukkan ke dalam api neraka adalah:

1.orang tua yang berzina
2.pemimpin/raja yang suka berbohong
3.orang miskin yang sombong

so ?adakah kita tergolong dalam golongan tu?minta dijauhkan dari kita dan keturunan ya....

back to my story...beberapa hari lepas saya telah diminta oleh seorang kenalan untuk membantu staff2 nya utk achieved kpi 2015!biasalah hujung tahun kan..semua orang nak kejar kpi..sebenarnya sudah beberapa minggu mereka suruh saya datang ke branch tu..tapi saya ni yang perasan sibuk malas je...ada je aralnya...tak perlu saya cerita kenapa kan...

jadi pagi tu saya dapat notification dari kawan saya lagi..saya yang serba salah dan terbit rasa kasihan..lembut hati juga akhirnya...saya fikir kawan dan respect kawan je!..yerlah kalau semua staffnya achieved..jadi kawan saya sebagai leader dalam branch tu akan achieve juga lah kan..

so saya pun kata oklah..petang tu saya dengan dua beg..satu handbag..satu beg coway..ehh apahal bawak beg coway waktu kerja?sebab saya memang cam tu...saya kalau jumpa orang kat surau singgah mana2..memang saya bagi je flyers,,sebab tu sekarang beg coway dan saya berpisah tiada!..tapi dalam tu ada form perbankan juga tau..jangan silap...dah mcm poket doraemon semua ada..kadang2 ada roti sekali..bila saya perasan sibuk...mkn roti dan air mineral jelah!

saya yang clumsy!...sampai kat tunggu taxi..aduhai ada barang tertinggal...berjalan lah saya balik kat ofis..agaknya mcm mana nak elak jadi pelupa cam tu ya..ikat pala kat pokok getah seminggu agaknya..dapat susu getah jadi semua bende baru ingat kat kepala...

bila saya datang tunggu teksi balik...aduhai...busynya jalan,almaklum orang dah mula busy time2 gitu...ada pulak orang call...satu hp di tangan kanan satu lagi di telinga.....beg besar di tangan juga..handbag disebelah tangan kiri..bayangkan?mcm tangan sotong kurita dah ..nasib ada dua tangan..kalau lebih dua tangan..dah mcm dewa2 tu agaknya...

bayangkan saya bercakap menggunakan hp mcm mana di tepi jalan raya yang sibuk?saya rasa mcm perempuan yang dalam drama betty lafea tu rasanya...bila saya stop teksi..saya pun naik..abang yang driver tu sabar je bila saya naik xckp g mana2..saya habiskan bercakap dulu dengan hp


sabarnya nye abang teksi menunggu saya bagi respond...aduhai..

sory ya abg teksi...saya pun termengah sekejap n fikir nak pergi mana actually..i lost my mind!bila saya termengah!

saya yang sudah rasa bersalah..mesti abg teksi ni ingat "perempuan...memang cam ni agaknya.dah lah tadi masuk nak respond lama.mula cari strategi mcm mana nak beramah mesra'

"encik...dah lama bawak teksi ke?"saya mulakan perbualan

"ehh..taklah lama sangat..bolehlah 2-3 tahun"singkat je abg tu jawab...mugkin dia rasa saya ni agak arrogant tadi...

mati akal jugak saya nak mulakan bicara lagi

"encik...ni minyak naik...semua ok tak bawak teksi?tak salah saya kalau ada pasang gas pun,still selang seli dengan minyak petrol jugak kan...encik tak amik pergi airport..selalu kalau g airport rate berapa..n encik ada pasang myteksi ke atau apa2 yang boleh tambah pelanggan,tapi  sekarang bila bertambah lrt..n ada pula bas free area kl ni..susah jugak kan en..tpi takpelah..rezeki dr ALLAH kan"

fuhh panjang saya cuba membaiki suasana...nasiblah saya ada info jugak pasal teksi,,sbb ayah saya ada teksi dulu!kekek..so boleh lah gunakan ilmu tu kan..

nampaknya abg teksi dah mula ok..nada suara xserius dah...boleh bercerita dah kat saya..n bertanya soalan kat saya..so oklah..matlamat saya tercapai..saya cuma nak dia terdetik dalam hati

:xdelah poyo sangat minah ni rupanya..:kkekeke...

owh abg teksi..sorylah tadi saya termengah bila ulang alik ke ofis dan bila di telefon ada soalan mencabar dari client!maaf sy tak respod anda bertanya..dan saya walaupun mungkin tidak akan berjumpa lagi untuk hari esok..tetap merasakan ada sesuatu yang perlu untuk diperbetulkan...berurusan dengan manusia tak semudah berurusan dengan objek..bila terdetik sesuatu di hati orang..dan anda tidak cuba memperbaikinya...adalah satu kerugian kepada anda. kerana membiarkan mereka berfikir negatif tentang anda..kerana kita manusia mempunyai perasaan!

dan untuk menjaga perasaan orang...belilah jiwanya...dan bagi jiwanya satu kata2 yang positif.. untuk meneutralkan suasana itu kembali.

bila sudah sampai di destinasi..wang tambang saya berikan...walaupun tambang saya hanya beberapa ringgit...sekeping note RM * saya berikan...dan bila abang tu terkial2 mencari duit baki...saya buka pintu teksi...:en takpe...saya halalkan..niat saya td..nak bagi extra pada en"

"eh,betulke ni?keep the change"..ishh ckp omputih pulak abang teksi ni..

"ye en..moga en murah rezeki lagi hari ini..anggap saja itu pemberian ikhlas dari saya"

:terima kasih,terima kasih...ya ALLAH..moga cik pun murah rezeki lagi"

satu senyuman saya berikan"moga abg murah rezeki juga"..eh terabg pulak...senyum ketelinga abang teksi...


terima kasih abang teksi...berkat doa abang end conversation tadi...saya close inception coway petang tu!!Alhamdulilah...

hebatkan percaturan ALLAH kan?anda beri satu,ALLAH ganti 10 advance!anda bagi 10 ALLAH bagi 100 ADVANCE..jadi nikmat apalagi yang kau dustakan..?

memberilah..dan ikhlaslah....kerana ALLAH maha tahu apa yang berlaku di depan mu...dan ALLAH tahu dalam hatimu...

dan ingat...berbuat baiklah walau dimana anda berada..jangan diperdaya oleh bisikan nates!

jika anda pendosa,cucilah dengan wudhuk.kerana setiap hari adalah untuk kita memperbaiki diri...dan jangan lelah melakukan kebaikan...kerana mungkin satu kebaikan mampu menyiram 10 kejahatan..wallahualam

saya manusia yang tidak sempurna..setiap hari mencari dan mencari erti sebuah kehidupan ini..dan jangan salah fahami apa jua yang saya lakukan...kerana saya manusia yang serba tidak sempurna..dan hingga liang lahad.hidup ini adalah sebuah pelajaran untuk kita mengambil sesuatu sebagai sebuah sekolah kehidupan!

dan selagi namanya hidup..suka dan duka datang silih berganti...dan yakinlah setiap janjI Allah itu pasti...

hidup mati saya..biar saya dalam lindungan ALLAH...dan matikan saya keluarga saya,anak2 saya,dan kawan2 saya  dan juga pembaca blog saya dalam husnul khatimah!..aamin

bercita2 lah untuk jadi apapun...dan berjuang lah untuk apa pun di dunia ini..sudahnya semua dari kita mahu akhir yang baik...dan saya terfikir...agak2nya bagaimana laah saya nak menghembuskan nafas terakhir nanti..

sempatkah saya mengucap..atau tersekatkah nafas saya.terkeluarkah mata saya dan lidah saya?atau susah kah saya untuk mengucap khalimah disaat hujung nafas saya...ALLAH MAHA besar...berikan saya setiap kesedaran itu..bahawa hidup ini ada akhirnya..

dan kadang2 ia hanya kesedaran sesaat yang harus disenikan setiap hari untuk peringatan..

banyak kan melihat orang sakit..orang susah dan bertandanglah pada rumah2 yang ada kematian...kesedaran itu datang..tapi bila terlalu terdedah pada event dan keramaian...manusia itu mudah lupaa...

dan setiap kali kesedaran itu masih ada..maka kita masih punya masa untuk perbetulkan....















Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post