Cant wait for tomorrow..Tomorrow is Monday..No Monday blues..saya tak sabar nak menghadap pc ni..seperti yang saya  cerita sebelum ni,saya sorang buat housing loan untuk mass market!Tahun lepas hanya satu kes je saya buat sebab saya suka trf kes pada orang lain..,tahun ni saya tak boleh nak elak weih!sebab saya yang kena buat sorang...so dalam drawer saya ada beberapa kes nak proceed.

Orang cakap:Untung ler..masyukk

ye ke  masyuk..?Saya pun tak faham kenapa pfc branch-branch lain suke no buat housing loan,siap deal ngan ejen refer diorang case,saya ni ha,tak payah cari,datang je walking..serabut gak

tapi nasib baik banyak kawan-kawan ex pfc yang jadi ejen hartanah dan legal marketing banyak membantu.so we all change business lah,lagipun support kawan-kawan kan.

saya mana yang nak just shopping rate,honestly speaking: cik rate bank saya macam ni,kalau en nak survey bolehlah survey bank lain dulu ya.dont waste your time..tapi mana yang cam redha je..saya pun tak banyak cakap proceed je lah..

ada 3 kategori

housing loan :1)DEVELOPER
                    2)SUB-SALE
                    3)REFINANCE

paling senang dari developer,sebab tak banyak keje sangat,cukup document submit,tapi setiap developer tue kena panel dengan bank saya dan tak cecah kuota lagi,baru boleh proceed.

untuk sub sale dan refinance banyak keje sikit,especially nak check valuer,untuk rumah harga 500k ke atas ada pulak specific valuer yang boleh check,dan kadang-kadang value tak mencapai sasaran customer kena cari valuer lain untuk dapatkan harga yang customer minta.

Jadi saya nak ingatkan kat sini,untuk subsale mahupun refinance,untuk perumahan bertingkat seperti condo,apartment ataupun flat,untuk SNP yang mencecah 10 tahun keatas,pastikan strata title sudah keluar kerana itu syarat untuk lulus loan yang pertama,kecuali less than 10 years,selepas itu baru kita akan check DSR,CRIS,DCHQ dan so on!

So kepada pemilik rumah bertingkat,jika SNP ada sudah mencecah usia itu pastikan strata title ada ya untuk memudahkan urusan anda kelak.

OK DAAA..

1 Comments

Thank you,come again :)

  1. I was really want to get some more detail and information about the Strata loan but your blog helped me so much thank you for sharing it.
    Strata loan

    ReplyDelete

Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post