Selepas selesai berbuka semalam..i baru on hp,ada 5 misscall dari each hp,dan message dalam group family bagitahu adik i accident motor di jalan sungai mulia gombak,berhampiran pasar besar gombak.I terus tergamam...terkedu tak terkata,dugaan menjelang raya...

Rozi  yang accident adik sepupu i actually,tapi sebab pakcik makcik(adik bongsu mak)sangat rapat dengan I,dan kecik-kecik dulu diorang lah banyak support i,apa yang i nak pakcik i tak pernah lupakan beli..i masih ingat bila i dapat no 1 kat sekolah pakcik i akan belikan basikal baru,makcik i belikan baju dan masak sedap-sedap..i tidak dibezakan dengan anak-anak mereka...jadi adik-adik sepupu bukanlah sepupu bagi i tapi bagaikan adik kandung,my mom side adik beradik tak ramai,belah makcik ada 3 orang lagi adik yang i kena jaga..so total semua 5 orang termasuk adik sendiri..itulah adik beradik i,tiada gap mana yang sepupu dan mana yang lahir dari mak i sendiri...Jadi apa yang i dapat hari ini,mereka akan dapat tempiasnya..sebab itulah generasi i..dan i adalah kak sulong bagi mereka..

sebab tu masa i nak kahwin dengan hubby.i just request two things from him"Please take care my parents like your own parents dan be eldest brother for my siblings"...that only my conditions..no matter how,die or live..siblings adalah kekuatan I...

Bila adik bujang i Roby agak degil sikit,dan cakap pun agak kasar-kasar,biasalah budak lakikan...i akan terasa hati sangat...bila dia bawak motor laju-laju...i risau sangat..i cuma doa je adik bujang i tu tak terpengaruh apa-apa,dia nak hp i pernah belikan,i ajar dia macam mana nak dapatkan duit sendiri,dia nak laptop i pernah belikan,satu-satu nya anak lakikan..manja terlebih...so bila ditegur sekarang pandai menjawab,i rasa nak kaki kan je...tapi dia lagi kuat dari i..confirm i yang jatuh dulu...huhu..tapi dia tu kadang-kadang baik hati gak...banyak jugak dia tolong i..especially tolong jadi driver...hehe

Apa yang i faham orang yang langgar  Rozi tu orang pakistan,dan cuba langgar lari,tapi nasib  budak-budak motor kepung kereta tu dan dia tak sempat lari,orang awam sempat belasah si pelaku sebab cubaan lari dan kurang ajar..dah lah langgar dua motor,sorang pakcik tua,dan sorang lagi adik i rozi...

Adik i cedera parah,kaki sebelah kanan habis terkopek macam buah kelapa..adohai..kuranglah hantaran ko dik..

i tak sanggup nak tengok lama,bila kaki dah macam kolam ternak udang,luka yang dalam macam daging lembu dilapah..aduhai..

bila pakcik i dah sibuk-sibuk uruskan adik pergi hospital ntah macam mana tiada sorang pun polis disitu ambik maklumat si pelaku.No plat pun tak ambik??

Sampai sekarang i masih tak faham kenapa polis yang berada disitu tiada sorang pun yang ambil pun maklumat yang melanggar,no pasport takde,no plat no..i yang dengar tertiba jadi confused sangat, tu bila pakcik i call dia ingat pakcik i yang dah ambik info..laaa...ni keje pakcik i ke keje diorang,series sampai sekarang i masih tak faham siapa sebenarnya patut ambik maklumat tersebut..

Bila pakcik buat report di bahagian polis trafik pulak..sarjan kat situ call lah polis yang ada di tempat kejadian dan bertanya pada mereka...dan sampailah i tulis entry ni i masih tak faham apa yang dah terjadi masa di tempat kejadian,mereka di bawa ketepi tapi maklumat lupa nak ambil..hemmm betul-betul confused dan yang melanggar lepas macam tu je.

,pakcik i masa tu memang dah sah-sah tak ingat apa dah dengan anak yang cedera parah kan?Tapi nasib baik kejadian berlaku area gombak,dan area gombak rata-rata peniaga disitu kenalan pakcik ,,dan alhamdulilah ada seorang peniaga yang cam pakistan yang drive tu..dan tahu mana rumahnya..

Tapi yang buat I masih confused sampai sekarang,sebenarnya kalau berlaku accident di tepi jalan dan ada polis datang,apa yang patut diambil ya?atau penjaga yang kena ambik no plat,identiti card & so on ;) ..atau terlalu ramai masa tu sampai masing-masing lupa semua tu?


Untuk mengelakkan hati berkata-kata..contact number kenalan yang bekerja sebagai polis dalam senarai hp saya cari....moga ada pencerahan dan hopefully saya dapat jumpa abang -abang polis tu untuk bertanya sesuatu !sebab saya confused!! dan tolong bagi saya pencerahan...




thank you for reading this entry...appreciated :)

3 Comments

Thank you,come again :)

  1. Akk tya somi akk, dia penah xcident, dia kata polis dtg tengok je, kita yg kena amik no plat sume, pastu kita pegi buat report, masa tu baru diorg amik statement.

    ReplyDelete
  2. Akk tya somi akk, dia penah xcident, dia kata polis dtg tengok je, kita yg kena amik no plat sume, pastu kita pegi buat report, masa tu baru diorg amik statement.

    ReplyDelete
  3. owh ye kak..patutlah..hehe..thank u kak for info

    ReplyDelete

Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post