3 keadaan yang memalukan pada seseorang adalah lupa,latah & nyanyuk.
ia bukti lemahnya minda serta terbelahnya emosi.

Kajian british journal of sports medicine.senaman boleh membantu mencegah penurunan fungsi otak.

kajian drs.arthur F kramer dan kirk I dr university of ILlinoie Beckam institute,urbana penurunannya fungsi otak disebabkan peningkatan usia ,membuat tugas2 esekutif seperti merancang,melakukan pelbagai kerja dalam satu masa akan menjadi lebih sukar.

exercise yang simple tetapi kerap dapat membantu membuat fikiran lebih tangkas & tajam.

SUMBER:Buku Dr Tuah.

Irda memang mengalami penyakit lupa lately ni,terlupa letak mana charger Hp,tertinggal Hp di surau dan toilet-nasib jumpa balik.Lupa dah iron baju tadi mana letak tudung tadi ya?

Mungkin disebabkan kepadatan aktiviti,2 kerja sekaligus..eeh bukan dua tapi 4,bibik di rumah,consultant di bank,health planner di coway dan blogger .hehe menyebabkan kekusutan minda itu ada sebenarnya.apalagi kalau satu hari hendak kejar banyak perkara.

Jadi bila baca buku ni membuktikan senaman aerobik dan senaman ringan mampu membuat neuron-neuron lebih produktif dan dapat mengelakkan penyakit terlupa letak mana barang atau tertinggal di merata tempat.InsyaALLAH irda akan praktikkan.Ini cukup membantu IRDA dan moga kawan-kawan yang ada penyakit sama boleh praktikannya juga.

Walaupun irda ada team zumba,tapi irda jarang berkesempatan sejak dua menjak ni.Jadi memang kurang bersenam...dan ditambah dateline kerja yang pelbagai..menjadikan irda pelupa..



Ini kes tertinggal diari di office kawan.Ini paling dahsyat..sebab dalam diari ni banyak password.Password check KPI,sales performance,password Salary HR portal,..heheh..walaupun menggunakan istilah yang tidak difahami sesiapa,kalau jatuh ke tangan orang yang tak bertangggungjawab kan naya?

Jadi sejak terlupa dan tertinggal diari kerja di branch kawan.Irda mengucap panjang dan doa banyak-banyak"Ya ALLAH,yA Allah jauhkan ku dari sifat terlupa dan terkocoh-kocoh,jadikan ku orang yang bertenang dan berlemah lembut dalam semua keadaan.Ya ALLAH bantu hambamu Yang lemah ini.."

Tidak mahu terlupa lagi..Tidak Mahu tertinggal barang lagi..Bila dalam perjalanan pulang mengambil diari ini,dengan penuh keazaman bertekad tidak akan ada istilah tertinggal barang dimana-mana,dengan penuh semangat waja dan keazaman ku bertekad tidak akn tertinggal barang lagi!

Tiba-tiba wassap kawan masuk dalam Hp

"Irda ...dah ambik diari tadi kan?sekarang kat mana?botol air hang tertinggal kat branch I ni"

#$^^&*
Laaaaaa...isk isk..krik krik..:(..


Nampaknya kena mandi bunga ni....itu yang terakhir mulai saat ini takkan terjadi lagi tertinggal apa-apa baranggggg.....jerit batin kecil ku" 


Jom banyakkan bersenam,biar sedikit tapi kerap di lakukan agar semakin bertambah usia semakin banyak tanggungjawab penyakit lupa boleh dielakkan.InsyaALLAH..



Ok..times up,Jom dhuha dua rakaat,9:07 am now,irda menaip di office,kejap lagi irda ada presentation di sebuah investment office di jalan sultan ismail.Wish me luck and jangan tertinggal apa-apa barang ya...

Thank you readers...daaa 








thank you for reading this entry...appreciated :)


7 Comments

Thank you,come again :)

  1. Tak banyak sedikit sifat lupa akan ada pada setiap kita
    Kalau tak mana datangnya perkataan lupa
    Manusia tak perfect. Kita cuma mampu berusaha tapi kalau dah terjadi tak boleh kata apa Irda.
    Dah kata L U P A.. lupalah..

    ReplyDelete
  2. KDG2 PELUPA SGT...BIASALAH DH BERUSIANK KATA APA LAGI

    ReplyDelete
  3. Banyak sgt benda nk fikir kot, sampai terlupa benda lain.

    ReplyDelete
  4. Banyak sgt benda nk fikir kot, sampai terlupa benda lain.

    ReplyDelete
  5. inshaAllah, tak lupa dah pasni.
    mungkin cik ida ni banyak benda nak kena buat dalam masa yg sama.
    try asing2 kan dulu ikot kaedah Stephen Covey's Time Management.
    mungkin dari situ cik ida akan jadi lebih fokus.
    so dapat kurangkan risiko pelupa.

    inshaAllah.

    ReplyDelete
  6. kalau penat sgt,byk pk tinggal mcm2. alahai itu bru umur 20an

    ReplyDelete
  7. kalau banyak fikir ke otak letih ke mesti akan
    jadi pelupa kan babe? I pun ada masalah lupa aka short term memory. tapi tu sebab I kurang fokus. hahahah kalau park kat mana pun boleh lupa. lahai.

    ReplyDelete

Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post