Bismillahh..assalammualaikum readers kesayangan..:)

hari ni mood menulis penuh dengan senyuman dan rasa sayangg sangat kat hangpa semua,.Sebabnya irda punya mood blogging mencanak naik apabila irda dah sukses dapat google adsense.Sebab tu dah ada iklan di  head dan di side bar.Apa lagi?click lah sikit..terima kasih uols yang cantik dan hemsem belaka semua..:)




Oklah,rentetan perjalanan untuk register google adsense ni lama dah.Mula-mula irda berblog,dah sign up lama dah,sebab nampak side tepi layout tu perkataan earning,main-main register je,tak tau pun apalah fungsinya.I alergic sikit perkataan "earning ",mesti nak cuba.why not cuba-cuba click kan.Then i biar je lah bende tu hanging macam tu.Sebab tak tahu pun fungsinya,masa tu tahun 2014 kalau irda tak salah.

Semakin aktif berblog,ada kawan-kawan maya,baca-baca entry mereka,baru tahu apa sebenarnya fungsi google adsense dan macam mana dia nak dapatkan income.Follow pula otai-otai blogger yang sharing income usd mereka dari google adsense,terus i focus untuk berguru tau.Ye lah earning from blogging boleh dikatakan pasif income,kenapa tidak untuk kita perolehi selain hard earn income yang ada.Selain hobi menulis,ia datang sekali dengan package bayaran kenapa tidak kan.

Orang cakap,ilmu itu dituntut sampai liang lahad,berguru dengan otai google adsense juga adalah sebuah ilmu percuma dari dunia maya.Terima kasih kawan-kawan blog yang baik hati dan pemurah yang sentiasa berkongsi pengalaman,pendapatan dan juga cara-cara nak register adsense ni.

Korang kawan blogger yang awesomelah..Yang setupkan template irda,elijapahar,yang buatkan kad untuk irda,busyra,yang jadi kawan baik pergi event,cici,nany,nadhie..wuaarrhh dan yang berborak di fb,lokman,syukri,faizal yang banyak irda tanya-tanya.dan semuanya lah,kalau lupa sebut jangan kecik hati tau,semuanya best-best dan baik-baik belaka...semualah..tak tersebut kalau nak senaraikan satu-satu.


status irda di fb 16/5/2017

"bertahun menunggu....finally xapprove juga...huhu sedih akk..anyone blogger yg ada tips..share lah cam ne nak approve ya...
nak juga rasa USD ...hehe..."

Rentetan perjalanan untuk memilikimu:Google adsense
masa ni permohonan dah reject lepas lama menunggu






"status ini juga membuatkan seorang sahabat sekolah ex-secondary irda berminat untuk blogging balik"ayuh mal,mulakan sekarang.blogging sangat menyeronokkan tau:).I m addicted sudah! 
if someone inspired on u,insyaALLAH yang diikutkan itu perkara-perkara baik,jika orang lain sukses juga,sama-samalah kita sukses ya.dunia ini untuk dimiliki bersama,bukan untuk persaingan tapi untuk dinikmati bersama.-a note for me 
Bila dah tak approve ni,irda ada baca juga macam mana nak apply balik.Ada yang cadangkan guna second email dan reapply,kalau nak dikatakan entry irda tak cukup patah perkataan,tapi macam mustahil.Rasanya entry irda selalu panjang-panjang,banyak betul yang dibebelkan.Kadang-kadang baca balik aduhai,tapi this my blog kan,so layan je lah.

Bila dah tak approved tu,agak kecewa juga lah rasanya.Tapi biarlah je lah,belum rezeki kot.Nak register pakai email lain belum ada masa rasanya,biar je lah hari berlalu.Irda masih busy dengan kerja harian sampai terlupa dengan google adsense sudah..

Satu hari diwaktu kerja tu google adsense hantar email lagi,untuk appeal for second review,irda just click ok je.Kalau nak appeal boleh clik kan,irda clik je,tak harap apa-apapun.Kalau ada adalah,kalau takde tidak mengapa,mungkin ada rezeki lain.:)

Taraaa,status di Fb 06/07/2017 morning at 6.45am

Alhamdulilah syukur...

"Good morninng ...yeay!
usaha tangga kejayaan..after second time apply..my google adsense approved Yeay!!..kena berguru dengan blogger otai ni macam mana nak effectivekan adsense ni & SEO sekali..tunjuk ajar sifu..tqtq"

Rentetan perjalanan untuk memilikimu:Google adsense
Finally,my google adsense approved





Bersungguhlah irda wassap eli japahar(elijapahar.com),dan tanya-tanya lokman hakim (blogaqiem.com).Terima kasih semua untuk info tentang iklan,saiz iklan (yang sesuai untuk header 728x10).Google adsense hanya boleh kita cash out kalau income dah cecah 100 usd  ya.baru tahu tau :)

Irda masih bingung bagaimana nak setting layout,almaklum,irda satu apa pun tak tahu,nasib lah ada kawan blogger yang baik hati sebelum ni buatkan template irda,elijapahar,dan irda tahu mamajue pun lulus adsense hari yang sama dengan irda.jadi irda pun wassap mamajue macam mana nak settingkan layout untuk letak iklan tu kan.satu sifat irda ni semangat ingin belajar tu tinggi walaupun hakikatnya irda tak pandai IT.

Dari perbualan kami di wassap,mamajue pun share step-step dari satu entry blogger melalui link :

dari situ lah irda belajar step-step macam mana iklan nak diletakkan.Sangat membantu link tu dan terima kasih ALLAH kenalkan irda dengan mamajue.Nampak tak perjalanan irda sangat mudah?kalau ALLAH tak bantu tak kenalkan dengan diorang,satu pun irda tak jadi.Semuanya ada sebab kita ditemukan dengan orang tu dan orang ni.sebab tu hargai sebuah pertemuan,jangan berdendam dengan sesiapa pun di dunia ini,sebab esok-esok kita hanya tinggal nama bila mati,jangan lupa berbuat baik untuk semua orang. Kelak orang pun akan berbuat baik dengan kita.


Malam ni irda check google account irda,inilah performance for tonight.Doakan ya,irda nak dapat 100 usd setiap minggu as pasif income.Hehe,alaa,rezeki kan dari ALLAH.Tak salah berangan kan,nak berangan kenalah ada usahakan..
Yang penting sekali moga ALLAH bagi idea,tenaga dan mampu menulis yang baik-baik,hakikatnya irda pun manusia yang lemah yang banyak dosa juga,just berharap dari tulisan yang baik dan bermanfaat adalah nasihat untuk diri sendiri.InsyaAllah,blog dan irda adalah satu jiwa sebenarnya.Dari hobi ssekaligus menjana pendapatan,kenapa tidak kan.Moga ALLAH memberkatinya.Aaamin.


First day earning 7/7/2017

uols dari jadi keyboard warrior,sembang gossip,atau sibuk di wechat atau wassap,apakata letakkan jejari uols dalam dunia blogging.Ia adalah dunia yang amat luas yang sangat mengujakan,padat dengan ruang ilmu,ruang memberi dan menerima dan ia juga ruang yang amat berfaedah untuk mengisi masa kita.

Ok uols,doakan irda ya...hope .earning atas ni keep on naik dan naik...haaa nanti siapa datang kl boleh lah irda belanja teh tarik!hehe..
.ok daaa..


Appreciate your time reading this entry.Thank you,come again :)

9 Comments

Thank you,come again :)

  1. Alaa ..Irda, nany cuba click link Irda share tuh tak dapat la. Die pegi link ntah pape2..haha!

    ReplyDelete
  2. sesama kasih irda.. 😍😍😍

    ReplyDelete
  3. Saya baca entry ni dari awal sampai habis... Huh! Teruja nya. Tahniah irda sebab dpt berjaya buat adsense. Semoga ida dpt usd 100 seminggu seperti yg dihajati

    ReplyDelete
  4. Tahniah Irda. Bestnya dah approved. Siqah masih pending. Tak buat apa pun lagi =(

    ReplyDelete
  5. Congratzzz, Irda. Memang susah nak Google AdSense approve application kita.

    Nadia pulak dah ada google Adsense. Tapi bila Nadia tukar blog Nadia from blogspot.com to .com saja terus Google adsense nadia tak appear , nadia masuk kan dlm blog tak appear advertisement tue.

    Then, Nadia tnya Google dorang tak reply pun. Suddenly , dpt email Google adsense ckp if Nadia tak letak ads tue dkt blog within one month nnt dorang delete acct Nadia. Sedih gila. Pdhal dah dpt USD 5.80

    Sedih then now tak tahu mcm mana nak cari solution . Sebab buntu tnya google adsense tak jwb lak soalan nadia . Hmmm

    ReplyDelete
  6. wah tahniah. payah jugak nak apply kan. hari tu i ada try click. lepas pilih bahasa dia hang kat situ. taktahu lah sebab tak layak or int office i or office i block ahhahaha.

    tapi ketat jugak syarat kan. tak silap i kena 500words kan. i dah la selalu buat entry pendek ja

    ReplyDelete
  7. Tahniah! dah apply and tak dapat. sekarang rasa macam semangat pulak nak apply semula.

    hee

    // afifahaddnan

    ReplyDelete
  8. tahniah2. semuga sukses ye :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post