pic raya ...



As salam & happy weekend..
Irda sepatutnya ada aktiviti Jumpstreet Asia Kl hari ini,tapi terpaksa dibatalkan dan sudahnya saya nak menulis hari ini.Saya nak bercerita tentang Nabiha..Siapa Nabiha?

Nabiha ni my banking client,baik budaknya..bachelor in marketing dan bekerja sebagai executive si syarikat swasta kuala lumpur.dan saya kenal bila dia datang walkin nak apply housing loan beberapa bulan yang lepas.First saya yang semakin rajin buat housing loan sekarang,excited jugak dapat customer strait forward je..senang..sebab gaji dia masuk bank saya,jadi senanglah saya nak berurusan kan..

Bila dokument dah complete,saya proses lah dengan sebaiknya.Nabiha ni beli rumah ibunya di bagan lalang sepang?Aik kenapa beli rumah ibu sendiri dik?sebabnya..Ibunya nak wariskan rumah tu pada nabiha,nabiha budak baik nak bagi ibu sikit wang,jadi nabiha pun apply loan untuk beli rumah tu.Dan dengan duit loan tu juga nabiha plan nak settlekan loan keretanya.Well prepared jugak budak ni..fikir saya dalam hati.

First keyin,alahai nabiha ada cris pulak.Saya malas betul kalau ada cris ni,ye lah letih tau keyin,berpinar mata keyin satu-satu,pastu  dah minta quatation ngan lawyer,dah check ngan valuer,cris pulak!Malas betul saya nak proses lagi..kalau ikutkan hati saya reject je,,malas nak appeal dah,lagipun saya ni banyak kerje lain nak buat...Tapi kalau cerita bab mak bapak ni mata saya masuk habuk sikit,hati saya jadi lembut.Saya fikir satu je,Nabiha plan nak happykan mak dia..kenapalah aku tak nak tolong,kan kalau kita tolong orang,permudahkan urusan orang..ALLAH akan permudahkan urusan kita..itu karma namanya...

Saya pun call lah nabiha

Me:Dik..loan tak lepas ni..awat muda-muda dah ada cris

Nabiha:Alamak saya tahu...tu PTPTN tu kak...

Laa...PTPTN awat tak bayar dik..kan dah cris...susah dah buat loan.

Nabiha bukan tak nak bayar dia memang nak bayar..tapi mungkin masa dia nak uruskan di PTPTN untuk pemotongan gaji belum ada.Jadi bila ada cris ni baru terpaksa pergi ye dik..

Bytheway saya still bagi dia chance...pergi clearkan cris,minta surat dari PTPTN dan saya akan appeal balik..Walaupun bila masuk bab appeal saya kena bagi ayat-ayat berjela-jela di bahagian remark untuk orang bahagian pemprosesan akan luluskan..takpelah..im ok..kadang-kadang saya akan fikir sejenak apa nak tulis ya untuk recommend approval..takkan nak tulis..nabiha nak beli rumah mak dia..luluskan je lah kan..mana depa nak pandang kan..at least saya kena bagi 2-3 reason why should we continue process for this applicant!

Nabiha yang mengikut nasihat...dia pun ambik cuti untuk keluarkan EPF dan clearkan rekod cris di PTPTN.dia bayar lumpsum gitu amount yang tertunggak...Sementara tunggu proses membersihkan nama dari senarai cris..saya still berwassap dengan dia..still layaann je soalan budak ni..bagi saya kalau orang respect kita macam kakak,saya akan layan dia macam adik..insyaALLAH saya ikhlas untuk semua tu...

Bila saya promote coway walaupun loan tak lulus lagi..Nabiha gigih refer saya seorang client,dia bawak kawan baik dia hidayah datang bank just nak apply coway.Saya tersenyum gembira..tapi saya risau jugak nanti kalau loan tak lulus..kesian Nabiha..susah-susah dia beli jiwa saya ni..tapi takpelah product coway pun bukan tak bagus..boleh digunakan untuk keperluan keluarga...


kawan baik NABIHA sama-sama belajar di IPT dulu
Hidayah ni pun budak baik..ikut je cakap nabiha..tapi hidayah memang nak pasang coway di rumah mak dia...sebab nak bagi mak minum air yang bersih dan tak perlu masak-masak air lagi...

So inilah brand coway yang dibeli oleh hidayah..Just 115 SEBULAN untuk minum air bersih di rumah.ada 3 suhu...ni liter kurang dari 6l..oklah hidayah pun just nak bagi mak & ayah dia guna... apalah sangat 115 sebulan tu kan..as long as mak ayah enjoy guna air bersih dan boleh terus diminum...
http://www.promosicoway.com/wp-content/uploads/2015/12/Neo_CHP-260N_Feature_2_coway.jpg
Model baru ...Just 115 per month...
Selepas dapat surat dari PTPTN,Nabiha sekali lagi jumpa saya,dan proses balik loan dia dari awal.Saya kena collect dokumen baru dan juga isi borang baru.sekali lagi saya kena masukkan dalam sistem nama dia..berpinar lagi mata untuk keyin one by one info...

Once masuk..cris dah cantik.Alhamdulilah saya ucap dalam hati...tapi alahai DSR pulak tak lepas.DSR mean komitment higher than salary..saya dah mati kutu.Penat pun dah penat,ini kali ke dua saya proses ni.OWH nabiha...saya dah tersandar ke belakang kerusi..kepala saya mula pening dah..apa aku nak buat ni..saya bernyanyi-nyanyi riang...ketuk-ketuk meja..nampak happy??saya tengah susah hati dah ni...

Saya call kawan saya di legal firm..minta reducekan sikit legal fees,dia cakap..proses je amount tu,nanti any refund dia akan bagi direct client..saya cuba reducekan MRTA..dan nak tak nak saya kena reducekan loan amount bukan 90% dari market value..saya kena reducekan less than 90%..JADI PROSES YANG KE DUA saya terminated..sebab nak proses after all deduct...

Saya buat quatation baru untuk loan amount baru..saya kurangkan 40k dari loan sebenar,saya tawakal,.saya keyin lagi sekali.Ini kali ke 3 saya keyin,memang letih lah nak masuk sistem..sebab mata kena focus jangan salah satu info pun..Zasss...bila dah keyin..saya pejam mata click decision!...Alhamdulilah memang near DSR tapi alhamdulilah masih bawah rating...saya happy...

saya masuk bahagian recommended..pong pang..pong pang saya tulis pasal nabiha,kerja mana,komitment dia apa dan kenapa loan kena lulus,one thing yang buat strong application dia sebab gaji dia masuk bank saya dan branch saya,senang kalau dia lupa bayar...potong je gaji dia kan?hehe..Lepas tu hari yang sama juga saya minta concurence dari my boss..lepas concure terus courier to Retail credit department untuk process seterusnya,Dan after 3-5 days alhamdulilah Letter offer keluar dan loan dah lulus by secured credit management..saya rasa lega sangat..

Bukan apa...saya memang niat nak tolong nabiha..sebab dia baik..saya pun baik juga..kahkahkah..takdelah..saya berasa bertanggungjawab untuk settlekan sampai habis..sebab saya rasa dia dah macam adik saya pulak..mak dia macam mak saya pulak..ye lah alangkah bahagianya hati ibu..bila seorang anak sentiasa fikirkan mak dia kan...

Lepas loan dah lulus saya pun wassap Nabiha

"Tahniah Nabiha,anda sudah menambah hutang baru,hutang housing loan dan hutang coway..hahaha..loan lulus..haaa bolehlah pasang coway kat rumah"

Nabiha yang tengah lunch laju je membalas wassap saya...

 

Alhamdulilah..Nabiha happy sangat..saya pun tumpang happy...yang paling saya happy saya dapat client ke dua untuk business coway saya..Alhamdulilah YA Allah..Saya tak kisah pun kalau nabiha tak ready lagi nak pasang coway di rumah..mungkin dia nak buat belanjawan dari gaji bulanan dia..

Cuma dia pun budak baik..nak happykan mak dia bagi duit sekaligus pasang coway untuk kegunaan di rumah mak...yang bagus nye nabiha ni..ikut je apa saya cakap...nasiblah dia jumpa sales person cam saya..haha..takdelah saya nak jual ngan dia product ngarut-ngarut..Tahniah NABIHA..jadi anak solehah..

Tapi selalunya orang baik ni mesti banyak ujian kan..bila loan dah lulus kesian dia kena kejar ngan agent rumah pula..ibu nabiha ada lantik agent sebelum ni.laaa agent dah marah-marah kenapa tak amik lawyer dia..hemm macam ni punya business pun ada ke..dah lah tak buat kerje sangat,tup tup loan dah lulus datang tanya kenapa tak amik legal firm dia erk..sudahnya SNP dia buat,legal document lawyer panel bank buat..nak sangat kan??amiklah..saya pantang betul kalau orang just untung atas angin ni..tapi nabiha jenis tak kisah dan malas nak pening-pening layan je lah perangai agent dia tu kan..tapi fikir balik?kaya ke buat orang cam tu...pastu nak charge mahal-mahal...Hemm kalau saya biar sikit tapi berkat..

Takut jugak kalau rezeki tak berkat kan..jadi kalau nak charge orang pun biar ada keje yang kita buat..betul tak?APApun sabar ye nabiha..rezeki awak akan bertambah selepas ini
 
Ini family photo Nabiha..suka saya tengok bila dia share pic family ni.Alhamdulilah complete & happy family,saya doakan nabiha bahagia selalu disamping ke dua-dua orang tua tersayang dan terus berbakti pada mereka selagi hayat di kandung badan.

Terfikir gak..napa nabiha tak buat marketing dan masuk dalam sales line erh..dah ada bachelor in marketing kot...lepas ni akak nak ajar awak buat marketing lah..hehe..lagi masyukk dik..lagi boleh beli macam-macam untuk parents..nak under my guide?helo-helo hokey...

Dear NABIHA,

Siapa lah kita tanpa orang tua,dan antara kita dengan mereka kita tak tahu siapalah yang ALLAH akan panggil dulu..Selagi kita hidup sentiasalah mencari jalan kebaikan untuk mereka,kerana hidup ini terlalu singkat.. 

Dear NABIHA,forgive people yang take advantage from your kind heart dear..."Forgiving is the pathway to happiness and the quickest way to undo suffering and pain"Duit boleh kita cari..senyuman keluarga adalah hadiah untuk mu..

Dear NABIHA,teruskan hidup dengan berprinsip,dan lakukan lebih dari perkara biasa yang awak lakukan,insyaLLAH awak akan success lebih dari apa yang awak ada sekarang,kuncinya letakkan orang tua diatas sekali dalam apa jua timbang tara awak dalam membuat keputusan.Seseorang yang berpegang kepada prinsip ini akan sentiasa mempunyai kesedaran ketuhanan atau God Consciousness dalam dirinya,dan Tuhan pernah berkata..utamakan orang tuamu..

Dear NABIHA,jaga hati & jaga diri...Solat jangan tinggal semoga sentiasa bahagia disamping keluarga tersayang...amin..nanti kahwin amik akak jadi emcee wedding awak ya..kekekek :P~


Love me...as your personal banker & health coway planner...Spread the love...

p/s

Niat Nabiha baik untuk gembirakan ibunya,dalam tak sampai sebulan nama dia clear dari cris ptptn,urusan dia dipermudahkan,dan urusan pengeluaran epf untuk settlekan epf pun tak makan masa lama sangat..tahniah nabiha

1 Comments

Thank you,come again :)

  1. semua banker akan layan kita macam ni ke. seronoknya lahai kalau dapat orang /cust service/banker yang memang bersungguh sungguh tolong.

    ReplyDelete

Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post