salam petang

Pic lama sebagai hiasan:Pedulikan sekelilingmu..hanyutlah dengan dunia mu..

As  consultant,kita tak boleh jadi push product sahaja,yang membezakan sales line saya antara sales consultant kewangan dengan sales coway adalah otak saya kena selalu ditambah dengan ilmu..

walaupun tak semasyukk di coway untuk satu-satu closing yang saya buat di bank,tapi saya kaya dengan berpengalaman untuk dua -dua kerja.Pengalaman tak mampu dibeli dengan wang tau!

Pertama menjual untuk berkongsi ilmu,dan menjual untuk mendapatkan pulangan.Jangan malu jika anda dianggap salesman apa jua barang yang anda jual,tapi malulah menjual tapi hanya fokus untuk orang membeli tapi tidak berkongsi manfaat lain.dan untuk kedua-dua kerja ini saya dapat rasakan ke dua-duanya ada timbal baliknya.

Sebab tu saya merasakan hobi saya dengan membaca banyak membantu career saya di banking dan juga kerja-kerja sampingan lain,dan ditambah sedikit skill dan semangat .

Ok as consultant anda kena banyak baca paper,tak kisah lah paper apapun,especially STAR,utusan?kenapa?sebab at least anda sedikit sebanyak pun tahu tentang perkembangan negara kan.Tapi saya pun tak sempat kadang-kadang nak baca.heheh..

Terutama untuk info market outlook atau apa sahaja yang berkaitan dengan investment,pricing dan apa sahaja business news kena cuba ambik tahu.Walaupun ia tidak begitu mengujakan  untuk dibaca pada saya yang jiwa suka buku kearah yang lebih psyhchology dan kaunseling .Tapi u have too irda!

Meh saya share how nak baca market outlook as bank consultant,especially jika anda nak jual investment product..walaupun ia kadang-kadang saya cuba mendalaminya dengan sepenuh jiwa...walaupun tak suka,,saya akan cuba suka untuk kebaikan bersama..kadang-kadang baca seimbas lalu gitu je..

yang ni yang di ajar oleh alvin dalam team kami..kenapa pengetahuan tentang market penting sebagai sales consultant!dan tak perlu nak adapt semua.ambil yang mana penting sahaja :caranya

1)Read through & pick up those points yang interest kita.Kalau tak interest tak yah lah baca lama sangat,takut tertido nanti ,sebab kalau tak minat dengan sesuatu tu cepat buat kita boring.Samalah kalau kita melayan bende or orang,kalau orang tak minat dia akan show macam tak interest kan?eh bukan sama ke makna tu.jadi amik point penting buat sedikit catatan,dan kita akan ingat.


2)understand the pattern of share market movement&correlation between equity&commodity-Paham?Maknanya membaca market akan menyebabkan kita paham turun naik dan jenis share market movement tu.tengok jenis equity ke apa ke,jadi senang lah kita nak linkkan dengan risk profiling customer yang kita jumpa.dan juga boleh buat comparison dengan client.jangan cite je market ni bagus,ni bagus tapi kita tak tahu nak linkkan "kebagusan"nya dengan perkembangan pasaran semasa.

3)Jadi use it as topic of conversation with customer,Remember dont talk about product je,we are personal consultant advisor not personal product pusher!selain cerita market kena ada knowledge lah sebelum cerita,Walaupun kita ni sekolah tak tinggi ke apa,janganlah nampak sangat low education asyik cite politik tak sudah-sudah,cite drama isteri vs tunang?atau cita artis mana yang bercerai,atau siapa dah habis edah..aduhai..kahkah 

i tak layan pun u all..tengok member dok hadap cite ni..cer bukak minda sikit cita bab market.Haaa orang lain nampak kita cam bagus je kan?tapi kita amik sikit-sikit je topic tu...sebab kalau nak tanya ngan i?mata i kecikk besar kecik besar je kalau baca-baca market ni ,cuba bagi buku motivasi,rasa nak terbang ke langit dengan buku tu rasanya,semangat jawa semua datang!

kalau kena kat buku yang i suka,shah rukh khan lalu tepi pun I tak pandang..cakap je tu,sebab takkan lalu kan?irda..

4)Dan akhir sekali build confidence in promoting products,Understand market always volatile&whats come down will goes up,&vice versa.Remember the ONLY way to learn swimming is to jump to the kolam.Yeah..tapi tak perlu lah jump untuk belajar swimming,belajar je kat kolam kanak-kanak dulu baru masuk kolam dewasa untuk belajar hokey..macam I NI HA,nak pandai bawak kereta kena accident dulu,ye ke,tak mo lah,i pandai je bawak,cuma lama tak bawak,licence i tiap tahun renew...ehehe..i nak bawak helikopter je..tak nak bawak kete lepas ni..ada orang tanya ke irda?biarlah ini kan blog i..suka hati lah nak meluahkan pada blog@diari ni...

Jadi bila semua di atas ada,baru nampak boleh tarik nak invest dengan kita.Tapi kan confidence tue memang penting!kalau tak confidence,mata meluyu macam minta dilempang je ,cakap pun takut-takut,kalau kita ada PHD dalam investment pun belum tentu boleh "hasut" orang dengan baik untk invest dengan kita.Jadi dimana datangnya confidence?when u know your product,&love your product.

Lepas tu ada input sikit-sikit,ada ilmu sikit-sikit,tambah tolak tambah tolak lahirlah confidence bercakap dengan orang...

jangan pandai menghasut orang bab mengumpat je,cuba gunakan skill menghasut tu untuk kebaikan.Fikirkan...

p/s

INGAT as bank sales consultant,input itu penting,dan banyakkan ilmu dengan membaca.Jangan alasan sibuk tak boleh nak membaca,ada je boleh.time makan,time nak tido,time tunggu kain nak basuh.Boleh boleh,sila cuba habiskan buku dalam 2 minggu,lepas tu cuba lagi,percaya tak satu-satu perbuatan kalau diulang-ulang 40 kali akan jadi keterbiasan dan terbiasa...dan akan jadi sifat dan character,jadi bentuk sifat itu dari hari ini,kelak bila usia sudah tua,anda akan fikir apa yang aku baca sewaktu usia muda ku ya dan apa yang aku telah kongsikan dengan bermanfaat pada orang lain apa yang aku baca?masa tu baru nak pegang buku tak payah lah,mata semakin rabun,ntah-ntah masuk bilik air pun dah tak larat.dah kena pakai pampers..kuikui...jangan gelak irda semua orang akan melalui fasa itu.ok ok.

Jadikan masa ini dan saat ini untuk membaca dan alhamdulilah hobi ini sudah ada dalam jiwa saya sejak saya mengenal huruf,cuma sekarang nak terapkan pada alya.

Baca gosip boleh,baca fb boleh,layan tv boleh,layan drama boleh,baca buku?alasan takda masa..heheeh ini lawak tau!

dan irda ketuk dahi irda banyak kali,baca buku boleh,berblog boleh,jual coway boleh,jual bank product boleh,kerja dan dikerjakan boleh.hehe...takkan kerja2 Ketuhanan tak boleh?Sehari selembar AL-QURAN insyaALLAH AKAN TAMAT tak lama lagi.

Hari ni tak sempat nak baca,tak sempat nak tahajud,sebab saya leka dengan blog..wuaaaaa...ALLAH bersalah rasanya...tapi sempat sahur hari ini..Alhamdulilah..dan now tunggu masakan my mom untuk berbuka.ALhamdulilah complete minggu ni puasa.Minggu depan kalau hidup lagi dan "kawan baik"belum datang boleh sambung lagi."

Ok u all i nak buka..gulai lemak nangka dan goreng ikan masin sambal..perghh dari ruang tamu dah berbau!

Selalu petang-petang kalau makan di papparich atau oldtown,selalu je saya mengomel lepas makan,memang tu je tempat yang ada area tu.

.Sudahnya masakan ibu juga yang saya cari dan memang kalau buka puasa ni saya nak cari masakan ibu..yang lain-lain tak kena selera.!tak berbaloi dan tak sedap!



Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post