with team
 Hi..asyik cerita coway je kan..jom cerita pasal kerja saya di bank pula.banker is my main job!jangan lupa irda...

2016 is not good time for sales person ?& for oil & gas company?


Oklah..last 2 weeks saya kan menghadiri training.Training kali nie lebih kepada investment sector especially unit trust(structured products,money market,bond&ect).Banyak yang saya belajar perkara2 baru seperti global outlook market & malaysian market,investor risk profiling,ASNB unit trust features,& compliance issue.

Bila dalam keadaan ekonomi malaysia tahun 2016 ni,mungkin ada yang tercari2 medium atau strategi yang lebih aggresif untuk memastikan momentum sales tidak merundum.kalau dilihat kapasiti orang yang apply loan asb tahun ni bayangkan januari tahun lepas saya close 3.5 million by end of month,tapi hari ini 28 haribulan baru mencecah 1.5-2 mil,agak stress disitu!tapi rezeki kan?mana boleh sama setiap hari,mungkin kelekaan saya pada bulan ni pada aktiviti2 diluar skop kerja,menyebabkan prestasi agak turun!tapi turun tidak akan lama saya yakin tu,ibarat graph,kedudukan  ibarat ada turun naiknya,ia bukanlah statik dan tidak bergerak.Jadi saya seharusnya jangan terlalu lama didendang pujian dan award,harus pantas mengejar agar tidak ketinggalan.

Bila kriteria kpi sudah berubah,saya yakin bank juga terdesak untuk pastikan depositor semakin bertambah,dan cost income ratio harus sejajar dengan performance staff2nya agar memastikan bank sector tidak terkapai2 dalam ketidaktentuan ekonomi.Bilamana Bank BSN mengumumkan reject upfront all loan application for oil&gas staff sampai ada clients text saya meluahkan rasa sedihnya,saya berasa ada sesuatu yang semakin tenat untuk difikirkan dengan ligat agar ia tidak mengundang kerisauan pada mereka-mereka yang terlibat.

Bilamana bank sector menekankan pula kpi more to investment less to loan,itu maknanya mereka ingin mengurangkan risiko NPL(non performing loan )berlaku.Mungkin keberangkalian untuk consumer tidak membayar loan itu dijangka tinggi apabila inflasi berlaku,barang semakin naik dan pendapatan sama,sudahnya bank menanggung hutang2 yang tidak berbayar.Tapi kasihan apabila staff oil&gas yang menjadi sasaran utama!nasihat saya pada mereka2 yang merasakan nyawa2 ikan dalam ketidaktentuan ekonomi ini,tiada apa yang perlu dirisaukan..jalani saja hidup ini

,jika tersurat company sekarang tidak menjanjikan rezeki untuk anda,jangan risau bumi ALLAH ini terbentang luas untuk anda yang sedia mencari rezeki,jangan berasa mati sebelum ajal,jangan merasa kecewa dengan yang berlaku,kita tidak boleh mengubah dunia,tapi kita boleh merubah cara kita berfikir dan berdepan dengan kelumit masalah ekonomi dunia,terlalu banyak untuk kita terokai asalkan kita sudi menggali ladang rezeki.

Jika suatu abad dulu,bank gah dunia amerika lehman brothers pun pernah jatuh tersungkur apalagi kalau kita bekerja company2 biasa.dalam dunia ini tiada apa yang akan kekal,setiap sesuatu itu ibarat roda yang bepusing,jika sekarang anda sedang merasa dibawah dan sedang dalam bahana untuk dihimpit roda,jangan terlalu kaku lama.bangkitlah,dan terokailah bumi ALLAH ini.Di depan ada yang lebih baik menanti kepada anda yang sudi mencari dan bijak mengatur strategi.

orang yang bijak itu bukan apa status pendidikannya,tapi orang yang bijak itu adalah yang tahu ambil peluang yang ada dan sesungguhnya kebijaksanaan seseorang manusia bukan diukur berapa cgpa nya tapi kebijaksanaan itu diukur bagaimana anda mengatur kehidupan anda apalagi dalam keadaan terdesak dan mendesak.

Berhentilah dari menyalahkan mereka,di atas sana,menyalahkan menteri yang tidak bijaksana,menyalahkan kenapa aku belajar dalam sektor ini,kan bagus dulu aku ambik course ini.jangan sesekali menyalahkan!menyalahkan kenapa aku di malaysia,kenapa tidak di negara yang eknominya lagi bagus.jangan sesekali.kerana anda tidak akan kemana2 jika masih duduk untuk menyalahkan orang lain...diri anda,keluarga anda hanya anda yang berhak menentukannya..sedangkan orang yang kerja hanya tukang kasut ditepi jalan masih mampu hidup mewah apalagi kita yang ada pendidikan,asalkan menggunakan tulang 4 kerat dan otak yang dianugerahkan tuhan,carilah peluang lain!dan berhentilah merungut dan bersungut.Sesungguhnya rezeki bukan ditangan manusia tapi ditangan DIA,dan percayalah ada yang lebih baik menanti anda di depan.asalkan ada 3 perkara,redha,syukur dan sabar,ada sesuatu yang dijanjikan lebih baik oleh TUHAN dihadapan,tugas kita?usaha &jangan terkaku lama 

itu sebahagian kata2 saya apabila saya diberi kesempatan untuk menasihati beberapa staff oil&gas yang senang bercerita dengan saya.selanjutnya sebagai banker..saya juga tidak berasa selamat.especially dalam bahagian sales yang tidak ada unionnya untuk protect.anytime tak peform ibarat meletakkan leher dihujung tanduk.saya risau??dengan keadaan orang yang kurang apply loan asb sekarang,company meletakkan kpi investment dalam skala yang membuat mata2 saya terkebil2.apalagi saya senior,dan target saya based on basic saya!

Dalam keadaan orang ingin berjimat cermat sekarang,lebihan wang untuk invest pun mungkin kurang.Mungkin agak sukar untuk saya mencari investment 1-2 mil per month.ia sukar tapi tidak mustahil:)saya tidak mahu negatif word mempengaruhi cara kerja saya.sukar ya,bukan mustahil

1.peralihan ekonomi china dari pembuatan .New economy more to servis.lepas ni akan kurang kita nampak barang made in china dah...

2.harga minyak dunia yang semakin meruncing

3.pilihanraya amerika-every 4 years pilihanraya dan adakah obama mengekalkan kedudukannya?obama good for middle class people,but orang atasan maybe tidak suka kerana tax yang tinggi.dan ini juga mempengaruhi ekonomi dan market dunia.Kalau saya minta orang untuk invest dalam principal Global titans combination Japan+European+US,mesti issue ini akan dibangkitkan

Malaysian market pula,ketidaktentuan politik juga menjadi satu issue dalam investment.

semua diatas menyebabkan terlalu sukar untuk mencari investor yang sanggup melabur.dan pasti saya hilang akal sebagai banker.Jika 2015 ekonomi dianggap seperti"years of turtle"maybe tahun ini ekonomi"years of snails".Dan ditambah lagi bank share  from 7 now 4.04 dan ini menambahkan lagi ketidakyakinan para pelabur untuk memperjudikan duitnya di bank saya.

Tapi setiap yang sukar itu akan mudah jika kita yakin rezeki ketentuan ALLAH.Dengan keyakinan itu,ditambah dengan sedikit ilmu dan keikhlasan dalam berkata2,yang sukar akan mudah dilenturkan kalau kena gayanya.Jangan cakap kosong tapi sertakan dengan fakta,nescaya ada orang yang akan buka mata.

Tipsnya mudah bagi kita banker yang tak mudah mengalah.Jangan sampai terhantuk baru nak terngadah,sedangkan banyak tips yang harus kita tadah untuk menjadikan kerja sebagai sales person bukanlah susah!asalkan kita pandai mengolah..

1.OIL & gas merundum,cari fund yang lebih kepada telecommunication & technolog.Bluechips & smallcaps.IT sector is the best sector so far,due GST.new company or retail yang install gst di premis.

2.Jangan focus pada satu2 fund,jika minimum 10k pun orang invest,pecahkan kepada (fixed income,growth fund)Bagitahu clients dont put in one basket.Even if risk profiling conservative,tried to push your client beralih pada balance category atau cuba moderate aggresive,untuk menjadikan ia investor yang lebih dominan kepada pelbagai jenis fund.

3.Untuk saya yang handle mass market,mungkin mencari investor yang ada lebihan duit atau reserved money in account more than 200k tu mustahil agaknya apalagi class pendapatan client saya hanya 1000-20k per month.jadi focus kan pada unit trust epf yang tidak melibatkan cash langsung.biar mengail sedikit2,pancing ikan kecil2 tapi kalau berterusan akan penuh pukat.Saya tidak mampu menjala ikan besar kerana skop client saya begitu, dari2 sikit2 akan jadi bukit asalkan rajin saja.jika relationship manager 1 mil dari sorang client,mungkin saya kena kumpulkan 20 orang client untuk sama figure tu.tapi xsalah,xberapa susah,asalkan rajin saja.dengan form yang banyak lagi,aduhai...what to do?jalani saja ...

actually ada beberapa tip lagi saya boleh kongsi,tip dari tarining dan tips yang saya observe sendiri.tapi dah pukul 6.30am!saya bangun pukul 4 tadi.sekarang nak mandi,solat dan lipat kain sebelum kerja.insyAllah lain hari free saya menulis lagi.

Remember,even 2016 market & ekonomi like snails,tapi snails pun boleh pakai roda bawahnya untuk speed.DOnt worry irda!DONT worry sales person yang lain,mesti ada je orang akan datang invest pada anda,,trust me.kuncinya sabar dan doa!

oklah membebel dah ni..hari ni nak kejar thumbprint coway 8.30 & by 8.45 am ada di branch for morning meeting.Alhamdulilah today is friday,

DAAAA.....


Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post