"Biar org ckp kita mcm menunjuk2..biar orang cakap kita menceritakan semua aktiviti kita di fb..
Hanya orang marketing saja tahu apa itu marketing...
Dan sharing berterusan di Fb today i close 2 coway from Fb only! N its equal 10days working salary
Now time for me to approve anyone yg request..n pada yg rasa semak dgn my iklan,n sikit2 nak update..u open to remove me..
‪‎no‬ time to waste fbmy‬ marketing when full komitment as worker
Success itu xsemestinya dalam perniagaan..bekerja juga success kalau kita focus n cintakan kerja-vivy yusof

Namun my opinion
Nak success seorang yes dlm pekerjaan pun boleh success..but nak success utk diri dan org sekeliling anda perlu ada co business untill u ready for 100% kalau tak manakan tuhan sebut 9/10 rezeki itu melalui perniagaan..

Ada sahabat rasullulah bertanya apalah beza ibadah org miskin dengan orang kaya..
Orang kaya mampu berinfak lebih dr org miskin.utk fakirmiskin,anak yatim dan so on..dan moga diri ini sentiasa bertemu ruang itu..menjadi tangan diatas itu bukan untuk bangga,itu kepuasan kitasebagai manusia 

Biar org ckp kita kedekut..tapi kita tahu pemurah dimana dan bagaimana caranya..
Nak masuk gelanggang perlu ada kekuda..nak cuba berjuang harus berani mencuba.."






Komen-komen mereka irda tak terreply ...dan apa yang irda tulis adalah emosi sesaat...
Add caption

Status sesaat Irda tulis di Fb ketika jenuh memandang orang sekeliling dalam train mendapat perhatian kawan-kawan masa tu.Dan di share oleh beberapa orang kawan-kawan.Saya cuba amalkan"elakkan diri dari memandang-mandang dan jadi bahan pandangan ketika di tempat awam"maka saya akan cuba membaca dan menulis disaat dalam kesibukan orang ramai..yang pelbagai ragam dan gaya,,."dan bila tiada pen mahupun laptop maka fb lah jadi medan sasaran.

Saya pun tak tahu kenapa..mungkin saya menulis dalam emosi yang sama dengan apa yang saya tulis.dan sampai kepada jiwa yang membaca...Bila keep on kawan-kawan share dan likes...wahh terasa di appreciated sangat bila tulisan kita di share di wall mereka kan..walaupun tujuan sebenar tulisan tu hanya sebagai luahan,,,

 luahan sesaat dalam keletihan dalam train selepas pulang dari kerja.Hari ni sibuk tukar duit raya,asingkan big note untuk makcik pakcik,in law dan mak ayah siap2 dah bagi hari tu.dan sibuk buat balancing sendiri..bila pay day je..irda akan buat cheklist apa yang patut dan walau macam manapun pastikan checklist untuk saving ada walaupun sedikit..selebihnya baru lah untuk lain-lain...


Alhamdulilah walaupun belum lagi beli kelengkapan raya untuk diri sendiri...untuk yang lain saya dah siapkan dulu..bukan untuk riak..ini kepuasan saya...

Walaupun kadang-kadang hubby tak pernah minta..saya pastikan ibu mertua dapat sama seperti mak saya dapat.saya bukan untuk membeli jiwa dan membeli hati untuk menjadi menantu terbaik!Untuk berlumba-lumba menunjuk baik..,tapi entahlah..saya yakin dan saya buat kerana ALLAH...moga ALLAH bukakan lagi pintu rezeki saya kerana dibahu ini banyak tanggungjawab lain..jadi keluarga mertua juga itu tiada border dengan keluarga sendiri..


Lagipun bila saya pandang wajah ibu(in law)walaupun dah berusia dan jalan pun senget-senget,nak solat pun gunakan kerusi,sejak kematian suami bertahun-tahun dulu tak pernah berkahwin lain.Ibu tunggal itu bekerja keras untuk 7 orang anak,dan hubby anak sulong..sampai sekarang tulang tua itu masih kuat untuk membanting walaupun semuanya sudah ada..terima kasih ibu untuk semuanya...

Saya selalu pesan pada hubby,,tanggungjawab anak sulong itu paling berat dan kasihan ibu..Walaupun suara ibu kadang-kadang kuat dan cakap pun macam menjerit sikit..bila balik kampung saya cuba untuk bersama-sama di dapur,kadang-kadang saya basuh kain di bilik air,lipat kain baju,,sebab di rumah ibu ada adik bujang hubby dua orang masih tinggal bersama,dan seorang yang bongsu perempuan masih di kolej..lagaknya lelaki bujang mana tahu buat kerja apa di rumah.kain baju pun main baling-baling je...sudahnya ibu tua itu buat semua kerja..jadi saya sebagai menantu sulong,walaupun adik ipar saya lebih berusia dari saya,saya jauh lebih muda...wajib rasanya sebagai menantu menunjukkan contoh yang baik..walaupun panggilan kak long tu rasa janggal dari mulut mereka..

entah....mungkin saya nak anak saya layan saya macam tu bila tua nanti..jadi saya kena treat orang tua dengan baik jika saya inginkan perkara yang sama berlaku pada saya..biasalah orang tua kan..kadang-kadang suara dia kuat macam marah kita namun hakikatnya tidak..

i never request from hubby for in law side..saya beri atas kesedaran sendiri from my own pocket money,tanggungjawab hubby itu antara dia dengan ibunya..dan tanggungjawab saya sebagai menantu lain pula (never say,,that your family,please use your own money..or itu kan mak abang,takkanlah pakai duit i pulak..no no..never say that word)..please never..

Trust me,buat apa saja kerana ALLAH,ikhlas kerana ALLAH...DAN jika itu ada,Dia akan memberkatimu..sebab itu apapun perkara my in law always beside me..always support me.dan rezeki mencurah-curah dari arah yang tidak disangka..ALHAMDULILAH..moga hati ini sentiasa dijaga oleh ALLAH..dijaga dari bisikan yang tidak-tidak..

maka terasa tanggungjawab itu terasa tergalas di bahu,walaupun hubby kadang-kadang lupa nak beri IBU sendiri,maka kita sebagai isteri wajib mengingatkan,kalau tidak kita adalah isteri pendosa..

 ..moga esok-esok ALLAH beri lebih lagi..walaupun sampai saat ini baju raya saya sendiri belum terbeli..:)

Hubby always mention""I always proud of u..always proud of u."

my answer.".laaa nak proud apa,mama bukan menang  lumba lari sukan olimpik pun,hok gitu badan ketul-ketul baru lah proud.kekeke bayangkan papa dapat bini sado..proud tak?huhu"

Hubby paham sangat dah perangai i yang suka bagi jawapan ntah apa-apa...
 
Tapi bukan pujian yang saya ingin kan walaupun hidung kembang ni bertambah kembang bila sering dipuji..

..tapi saya sedang mengharapkan kasih sayang Tuhan agar setiap impian saya ditunaikan dengan sering melakukan kebaikan walaupun hakikatnya saya bukanlah seorang yang baik,agama saya pun biasa-biasa,bukan jenis warak dan tawaduk sangat.bukan jenis pakai jubah dan stoking,baju pun ada saiz s lagi...hikhik..tak sedar diri lemak tepu kadang-kadang terjojol sana sini...tapi saya tak malu mohon ALLAH berikan ar rahman dan ar rahim itu pada saya


.Andainya Rasullulah melihat apa yang saya lakukan..saya ingin jadi fatimah yang mendapat sentuhan belaian kasih sygnya seorang bapa..saya ingin menjadi seperti hasan yang mendapat timangan sebagai cucunya..Saya ingin menjadi seperti aishah pada Rasulullah.yang sering dimanja..saya hanya mohon dikasihi dan ubun-ubun ini bagaikan ada pelindung dr Rabb,,dan saya ingin ALLAH pemurah dengan menunaikan setiap impian jadi oleh itu diri sendiri kena jadi pemurah dahulu.

What u give u will get back!..what goes around will come around..eeh betul tak macam tu..betullah kan..sesekali biarlah irda asah english irda ni..hehe walaupun broken....


Dan moga jejari sepuluh ini di kanan memberi dan di kiri menerima sentiasa pemberian rezeki dari yang tidak disangka-sangka...

Yakin kata-kata Kak fel...nak kaya harus memberi dulu jangan tunggu dah kaya baru nak memberi,,, noted kak fel!..dan moga diri ini redha dan sabar dengan semua perkara..
..sabar itu mudah disebut tak mudah dilaksana kecuali kalau kita sedar bahawa hidup ini penuh rahsia dari ALLAH...

Kita merancang untuk esok,sedangkan esok belum pasti untuk kita...dan moga  dengan keyakinan dan kesabaran ini Allah memberikan sesuatu di hari depan...amin

nota diri..



Hidup penuh wasatiah memberi ketenangan,menerima setiap ketentuan memberi kan rasa redha...bersyukur setiap nikmat memberikan ceria...apalagi yang kau kejar irda?

Sebelum mereka diluar kau hulurkan,pandanglah 360 darjah orang terdekat dahulu,jangan ibarat kera dihutan disusukan,anak di rumah mati kelaparan..

Kadang membentuk hati itu mudah bila akal mu menguasai hatimu...berasa qanaah dan percayalah setiap hari dalam hidup ini sebuah ujian...

Jangan dikejar,biarkan pelangi itu berlari..kalau ia hilang,kelak bila hujan pelangi akan muncul lagi..jalani hidup ini sebaiknya,buat baik banyak-banyak,serah pada ALLAH penilainya..buat jahat jangan sesekali..kerana hidup ini  pasti ada karmanya..


thank you for reading this entry...appreciated :)

Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post