Ada dari antara pelanggan saya yang keliru antara caj Service tax dengan yuran tahunan(annual Fee).Sebenarnya caj RM25 dalam statament card credit/kad kredit anda adalah caj  service tax manakala annual fee pula caj yang dikenakan oleh pihak bank kepada pemegang kad.


 

Kebanyakan bank sekarang offer FREE Annual Fee.Ada juga free annual fee bersyarat.Macam di bank saya,kebanyakann kad kredit atau credit card kami adalah FREE Annual Fee selama 3 tahun dan tahun ke 4 jika masih mahu FREE Annual Fee,hanya syaratnya penggunaaan minimum 12x swipe dalam setahun.Oklah kan,isi minyak pun kadang-kadang lebih 12x dalam sebulan.Ini setahun kan,any amount dah dapat free annual fee.Ini mungkin bertujuan untuk memastikan kad anda sentiasa aktif untuk digunakan.

Namun Caj Service Tax sebanyak RM25 memang tiada waived atau pengecualian.Semua pengguna kad kredit atau credit card layak dikenakan caj RM 25 sebagai Tax.

Untuk info.

1.Dahulu ketika tahun 2010,caj  perkhidmatan untuk kad kredit.telah ada dan jumlah bayaran yang dikenakan adalah RM50 untuk pemegang kad utama dan RM 25 untuk pemegang kad tambahan (Supplementary).Namun apabila Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) diwujudkan pada tahun 2015 ,pemegang kad dikenakan 6% keatas yuran tahunan sahaja dan caj perkhimatan untuk kad kredit sebanyak RM50 untuk pemegang kad utama dan RM25 untuk pemegang kad tambahan telah dimansuhkan. .

1.Pada 1 Sept 2018,Caj Service Tax RM25 pada pemegang kad kredit telah diwujudkan .Ketika itu Menteri kewangan adalah Lim Guan Eng melalui kuasanya dibawah service tax act 2018 telah mengumumkan service tax RM25 kepada pemegang kad utama dan juga kad tambahan (supplementary). Arahan menteri ini telah keluar pada 28 August 2018 dan terus serta merta digazetkan.Ia mula dilaksanakan tepat pada 1 sept 2018.

Maksudnya jika anda ada kad mastercard dan visa card di bank yang sama ,caj yang dikenakan adalah 25 x2 : RM50 setahun.Atau anda sebagai principal card dan isteri anda merupakan pengguna kad tambahan atas nama anda.Maka caj dikenakan adalah RM 25 setiap seorang= Total anda perlu bayar setahun adalah RM50.

Dibawah Service tax (Rate of tax) order 2018,Menteri memberitahu caj dikenakan untuk kad baru ketika ia mula diaktifkan dan setiap kali kad itu renewed.

Contoh:Kad anda lulus bulan ini,terus anda aktifkan.Kemudian akan nampak RM25 tax dikenakan dalam statement anda.

Untuk tahun berikutnya,caj anda dikenakan mengikut tarikh renewed,boleh lihat expiry date kad anda.Maka itulah tarikh yang akan dikenakan caj sebelum ia expired.Ya,ia adalah tax tahunan.Setahun sekali sahaja.

Pada kenalan atau client saya yang dapat dua kad ,iaitu duo card.Kad kredit itu mempunyai fungsi dan kelebihan seperti cash back dan reward point.Menariknya walaupun anda aktifkan kedua-dua kad tersebut mastercard dan visa card,kad tersebut hanya dikenakan caj SST hanya RM25 untuk tahun pertama.Bonus diberikan oleh bank untuk tahun pertama tidak dikenakan caj RM 25 X2:Hanya satu kad sahaja dikenakan bayaran tax,satu kad lagi dibawah seliaan bank.Jangan lepaskan peluang ini.

Hanya dengan gaji asas minimum RM2000,anda layak dapat dua kad dengan dua benefit berbeza dengan satu permohonan.

Hubungi irda sekarang ya..

 

Terima kasih jumpa lagi.

 

Appreciate your time reading this entry.

1 Comments

Thank you,come again :)

Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post