SALAM hujung minggu semua....

cuti seminggu saya akan berakhir ,dan hari isnin saya akan masuk office dan memulakan rutin harian saya seperti biasa.

ada cabaran baru menanti saya ,masuk office minggu ke dua di bulan october tanpa ada sebarang figure asb lagi di bulan ini adalah satu cabaran untuk deliver figure yang dikehendaki dalam masa 3 minggu di bulan october.saya berfikir sendiri,bilakah rutin ini akan berakhir dalam episod hidup saya..:)saya tidak mengalah,tapi agak lelah,dan saya bukan mengatakan itu payah,tapi saya cuma resah... kerana masa berputar ligat sedangkan saya masih mengah..:)

semalam ada seorang sahabat yang sama ranking dengan saya sanggup datang dari branchnya singgah di booth coway saya.sambil menggeleng kepala dan berdialog

"otak tak pecah dua ke?buat dua keje satu masa,KPI bank mcm mana?tolong jgn tinggalkan bank"saya tak perlu jelaskan dengan detail apa itu kpi.saya ingin bercerita kisah saya sahaja..semua sedia maklum apa itu kpi kan?

WAH anda tanda concern disitu...terasa diri diperlukan.ceewah

saya dengan selamber menjawab"pembetulan bukan dua,tapi 5 dan extra satu"hehe pandai2 lah cari dan listkan..

kami berborak di sebuah kedai mamak..ishh kedai mamak lagi...ok je lah..dah terbiasa sejak buka booth disini jadi layan saja..tetapi still xboleh makan,minum saja..tekak saya masih belum mampu menerima lauk curry marry...

perbincangan diteruskan..saya tidak berapa focus..dia adalah sifu saya sebenarnya,pernah deliver more than 40 mil asb dalam setahun.saya hanya separuh dari itu.pandangan saya tertumpu pada anaknya yang berusia 3tahun,baru balik pre school,anaknya comel,saya dukung,saya suapkan roti canai,kawan saya terus bercerita dan saya mendengar tapi arah pandangan saya tidak tertumpu padanya.entahlah kenapa...

Dia sahabat yang baik terus memberikan idea dan saya tidak sangka dia follow saya punya KPI dan check dalam portal :).saya sendiri sudah lama tidak check,dan dia listkan mana yang kurang dalam kpi saya..(ALLAH selalu menghantar orang2 untuk mengingatkan saya),mana yang perlu ditambah dan perlu diabaikan.ada dua method untuk saya usaha lebih dan pasti kpi saya sekarang baru 2.65 mungkin akan cecah 4 hujung tahun..insyAllah.saya mendengar lagi,,ternyata betul apa yang dikatakannya.saya perlu focus asb dan dua colum lain,pasti lepas kpi saya.

kami berdua tahu apa risiko kalau kpi tak lepas 3
1.demotivated
2.incentive hold 30% every quarter akan burn
3.no adjustment salary
4.termination 

saya melepas keluhan..ternyata saya tidak lah serisau dia.saya hanya mengatakan saya yakin akan cecah above 3.

dia terus berkata jangan 3 saja,itu hanya perform,tp pergi 4 above(high performing) dan  pastikan kita ke norway next year under bank trip.

saya tergelak besar,patotlah beriye,rupanya berimpian untuk ke norway trip.saya x bermimpi pun,cuma saya pasti kpi saya akan cecah more than 3 walaupun hanya tinggal dua bulan saja,kepala semakin ligat berpusing,mana saya nak cari at least 10 mil lagi asb dalam dua bulan ini?miracle ALLAH ada dimana2 irda!kenapa perlu risau untuk perkara diluar keterbatasan kita...

ya kpi adalah titik yang perlu dipentingkan pada semua pekerja .ia adalah periuk nasi,ia adalah performance,ia adalah lambang maruah seorang pekerja dan ia adalah lambang kita bekerja atau tidak untuk setahun itu.setiap jabatan ada cara penilaianya,suka atau tidak kita yang makan gaji terpaksa mengikut setiap garis yang ditetapkan...itu adalah adat makan gaji!

saya tersenyum kelat...

 ..kepala mulai ting tong...

Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post