alya: mama,alya cikgu lantik jadi penolong ketua kelas dalam kelas .

mama: good girl mama,so penolong ketua kelas kena selalu kemas,baju bersih,kena rajin,kena pandai..dan kena sentiasa dapat ranking yang baik macam mama dulu..hehe..lepas ni jadi pengawas,dan penolong ketua pengawas macam mama dulu..pula..kena aktif macam2 ok...xmo lembik2 hokey!TAK mo sikit2 nangis,xmo cengeng ya...ini tanggal gigi pun nak nanges

alya:tapi mama..alya nak beg baru

mama:No,beg baru untuk sekolah kebangsaan mama dah beli,untuk sekolah agama,beg tahun lepas masih ada kan,masih elok,kenapa kena harus beli yang baru?

alya:Ala...cam tu alya xde mood lah nak pergi sekolah

mama: No,alya kena tengok orang yang susah,kadang-kadang tengok orang kat negara luar tu,tak makan,tak sekolah,alya kena pandai bersyukur,beg masih elok,mama takkan belikan yang baru.kalau alya minta buku,mama akan belikan alya macam2 buku untuk dibaca,apa saja..alya cakap...selori pun mama akan belikan,dengan syarat alya kena rajin membaca.No tv,no kartun!

alya: Tapi kan..alya sorang je anak mama,please....alya nak beg baru didi & friends untuk sekolah agama...alya dah ada beg 2 frozen,beg minion 1,beg pooh, ada beg upin ipin..beg muslimah tapi didi & friends xde lagi.cikgu cakap alya anak tunggal,mesti papa & mama manjakankan alya.

nanti alya akan rajin urut mama,beg baru alya sukaa nak pergi sekolah.pleasee mama

wow..alya start berceloteh dan mula tahu kedudukannya.kadang2 bila ada anak talkative dan sudah pandai memujuk letih juga anda nak beri jawapan dan menyatakan tidak untuk sesuatu ....

katakan Tidak untuk perkara yang tidak perlu itu perlu alasan yang konkrit.Dan ternyata alya sekarang semakin bijak menyusun kata2,memujuk untuk sesuatu.

Dan mama & papa,tetap kata Tidak !


Post a Comment

Thank you,come again :)

Previous Post Next Post